okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 12/2015 >> 800 godzin pracy i testów

poradniki

Hamak podróżny

Miłośnicy włóczęgi nie tylko na dwóch kółkach z pewnością docenią nowe możliwości, jakie niesie zaopatrzenie się w... »

Prezent dla cyklisty

Szał świątecznych zakupów w pełni. Kto jeszcze nie zdobył kompletu prezentów dla rodziny i znajomych, ten nie uniknie kolejek, w... »

Karta podarunkowa

Do niektórych rowerzystów bardzo trudno dopasować prezent. Część wszystko już ma, część jest bardzo wybredna co do jakości i... »

Espresso na wyprawie

Pamiętacie smak kiepskiej kawy zalanej nie do końca zagotowaną wodą? Miłośnicy kawy na rowerowych wyprawach przeżywają katusze, a przecież... »

Bielizna termoaktywna

Bardzo ważny, a jednocześnie stosunkowo niedrogi element rowerowego stroju, czyli bielizna termoaktywna, jest dostępny w wielu konfiguracjach... »

Kolejna lampka na tył

Jestem zwolennikiem teorii, że tylnych lampek nigdy za wiele. Im bardziej nocny rowerzysta przypomina choinkę, tym większa szansa na to, że nie... »

Miska magnetyczna

Prezent dla majsterkowiczów i tak zwanych poszukiwaczy, którzy – serwisując swój rower – sporo czasu marnują na... »

Sakwa miejska

Na dojazdy do pracy, na zakupy czy do ulubionej kawiarni zamiast sakwy wyprawowej lepiej wybrać coś mniej rzucającego się w oczy i... »

Bez niego nie ruszysz

Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co... »

Qeridoo Kidgoo 1 Sport

Nowa przyczepka niemieckiej firmy Qeridoo Kidgoo jest dostępna w czterech wersjach (kombinacji jedno- i dwuosobowej, standardowej oraz Sport) oraz w... »

Styl życia >> Józef Jałowiczka


800 godzin pracy i testów

Z Józefem Jałowiczką, konstruktorem rowerów, rozmawia Jakub Terakowski
Józef Jałowiczka ze swoim drewnianym rowerem – pojazdem w dwójnasób ekologicznym
Mówi się, że rower jest najbardziej ekologicznym z pojazdów, a Pan skonstruował rower ekologiczny w dwójnasób: drewniany...
– No tak, byłby łatwy do utylizacji (śmiech). Ale to tylko prototyp, drewnianych części mogłoby być jeszcze więcej. No i ma kilka błędów. Postaram się, aby w następnym już ich nie było.

Wygląda jak cacko. Myślę, że dla niewprawnego oka te błędy są niedostrzegalne.
– Możliwe, lecz ja o nich wiem i to mi przeszkadza.

Uchyli Pan rąbka tajemnicy?
– Odstępstwo ramy od osi sięga trzech dziesiątych milimetra.

To dużo?
– W rowerze z marketu może wynosić trzy milimetry.

Dziesięć razy więcej? I to Pan mówi o niedoskonałościach swojej konstrukcji?
– Jestem perfekcjonistą, chciałbym usunąć wszystkie usterki.

A skąd w ogóle pomysł na wykonanie roweru z drewna?
– Jestem modelarzem. Byłem wicemistrzem demoludów w makietach, czyli wiernych kopiach oryginałów.

Statków? Samolotów?
– Samolotów. Jestem uczniem świętej pamięci Jerzego Ostrowskiego, pilota, utytułowanego modelarza, wielokrotnego mistrza świata i Europy. To on wpoił mi zasady dobrej, dokładnej roboty. Przestrzegam ich w każdej pracy.

A jak z makiet samolotów spadł Pan na ziemię, do drewnianych rowerów?
– Naprzeciw mojego rodzinnego domu znajdowała się siedziba przedwojennej jeszcze firmy braci Bednarków, produkujących rowery. Na ich pojazdach, z „balonowymi” oponami stawiałem pierwsze, kolarskie kroki. Osiem czy dziewięć lat temu wpadło mi w ręce ich oryginalne koło, drewniane, istne cudo! Zainspirowało mnie, wykonałem podobne, używałem go siedem lat, we wszystkich możliwych warunkach: w upały, deszcze i mrozy.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Bartłomiej Domagalski