okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 10/2008 >> Taaaki długi rower

nowości

Multitool minimalny

Fix It Sticks to dwa przypominające pałeczki narzędzia, które dzięki wymiennym bitom mogą uratować rowerzystę w awaryjnej sytuacji. W... »

Opony do zadań specjalnych

Gravel bikes to jeden z najmłodszych trendów wśród rowerów szosowych, polegający na produkcji rowerów gotowych do... »

Mostek o nowych możliwościach

Ciekawy produkt dla osób dysponujących niewielką ilością miejsca do przechowywania roweru. Mostek z funkcją rotacji pozwoli w czasie... »

Lampki Mactronic

W nasze ręce wpadły dwie naprawdę ciekawe lampki polskiego producenta Mactronic: Roy01 i 02, dysponujące światłem odpowiednio 300 i 600... »

Klasyczne buty

Shimano zaprezentowało nową linię butów, przeznaczonych do turystyki szosowej. Widoczny na zdjęciu model rt4 nawiązuje stylistyką do... »

poradniki

Tradycja i precyzja

Jestem stałym czytelnikiem „Rowertouru”, na rowerze jeżdżę codziennie i przez cały rok, a jeszcze nigdy w poradniku nie czytałem o... »

Taniej znaczy lepiej!

Ciepłe, majowe popołudnie, grupa rowerzystów podjeżdża pod zabytkowy pałacyk. Ubrani na sportowo, każdy w kasku i z błyszczącymi... »

Poradniki >> tandemy


Taaaki długi rower

Ewa Nowaczyk
Wbrew pozorom tandemem, choć ma średnio 2 metry 30 centymetrów długości, wcale nie jest trudno manewrować. To łatwiejsze niż się wydaje

W Polsce tandemy najczęściej kupują niewidomi, małżeństwa, osoby w średnim wieku. Nie jest to jednak popularny rower. Po pierwsze – ze względu na cenę, po drugie – z powodu… swojej niedostępności.

Kupić tandem wcale nie jest łatwo. Nie ma go w sklepach, więc w zasadzie nie można go ani dokładnie obejrzeć (chyba że w internecie), ani wypróbować. Najczęściej bowiem produkuje się go (lub sprowadza) na specjalne zamówienie klienta. – Tandemów nie ma w sklepach, bo nie produkuje się ich seryjnie. To zamrożony kapitał. Za wyczynowy tandem do ścigania trzeba zapłacić co najmniej 10 000 zł, za dobry tandem turystyczny – 3000 złotych – mówi Bogdan Kondej z Zakładu Produkcyjno-Usługowego
Jeśli nigdy wcześniej nie mieliśmy okazji jeździć na tandemie, a rozważamy jego zakup, warto poszukać w swoim mieście lub w najbliższej okolicy wypożyczalni tego typu rowerów lub jakiegoś klubu osób niewidzących (to właśnie oni najczęściej korzystają z tandemów).
– Jest wiele rodzajów tandemów: równoległe (dwa zwyczajne rowery ustawione są równolegle do siebie i połączone specjalnymi rurkami, używają ich na przykład rodzice mający dziecko chore na porażenie mózgowe), standardowe dwukołowe, ale także takie, które mają trzy, cztery lub więcej kół – mówi Kazimierz Leśniewski z Warsztatu Rowerów Nietypowych. Standardowy tandem jest przeznaczony zazwyczaj dla dwóch osób, choć zdarzają się dla trzech i więcej. Typowy pojazd tego typu ma średnio 2 metry 30 centymetrów długości i waży około 20-25 kilogramów.
Dwukołowy tandem może być sterowany z przodu lub z tyłu. Zazwyczaj kieruje nim osoba siedząca z przodu, choć nie jest to reguła. Na przykład mniej sprawne dzieci sadza się z przodu (dzięki temu ma się nad nimi kontrolę) i wtedy stery dzierży osoba siedząca na tylnym siodełku.
Pierwsza jazda na tandemie jest zaskakującym doświadczeniem. Ma się uczucie „płynności” ramy, niestabilnego tyłu roweru – jakby uciekał na boki. To jednak tylko pierwsze minuty. Dość szybko można się przyzwyczaić do nietypowych wymiarów i „płynność” ustępuje. Na początek lepiej przejechać się samodzielnie, żeby wiedzieć, jak się rower zachowuje, wyczuć jego zwrotność.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Ewa Nowaczyk