okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> Miasto do złożenia

poradniki

Hamak podróżny

Miłośnicy włóczęgi nie tylko na dwóch kółkach z pewnością docenią nowe możliwości, jakie niesie zaopatrzenie się w... »

Prezent dla cyklisty

Szał świątecznych zakupów w pełni. Kto jeszcze nie zdobył kompletu prezentów dla rodziny i znajomych, ten nie uniknie kolejek, w... »

Karta podarunkowa

Do niektórych rowerzystów bardzo trudno dopasować prezent. Część wszystko już ma, część jest bardzo wybredna co do jakości i... »

Espresso na wyprawie

Pamiętacie smak kiepskiej kawy zalanej nie do końca zagotowaną wodą? Miłośnicy kawy na rowerowych wyprawach przeżywają katusze, a przecież... »

Bielizna termoaktywna

Bardzo ważny, a jednocześnie stosunkowo niedrogi element rowerowego stroju, czyli bielizna termoaktywna, jest dostępny w wielu konfiguracjach... »

Kolejna lampka na tył

Jestem zwolennikiem teorii, że tylnych lampek nigdy za wiele. Im bardziej nocny rowerzysta przypomina choinkę, tym większa szansa na to, że nie... »

Miska magnetyczna

Prezent dla majsterkowiczów i tak zwanych poszukiwaczy, którzy – serwisując swój rower – sporo czasu marnują na... »

Sakwa miejska

Na dojazdy do pracy, na zakupy czy do ulubionej kawiarni zamiast sakwy wyprawowej lepiej wybrać coś mniej rzucającego się w oczy i... »

Bez niego nie ruszysz

Każdy przejechany przez nas kilometr zostawia nieodwracalny ślad na powierzchni elementów napędu. W związku z tym niezbędna jest co... »

Qeridoo Kidgoo 1 Sport

Nowa przyczepka niemieckiej firmy Qeridoo Kidgoo jest dostępna w czterech wersjach (kombinacji jedno- i dwuosobowej, standardowej oraz Sport) oraz w... »

Rower w mieście >> Leszno


Miasto do złożenia

Marek Rokita
Ulica Słowiańska. Pierwsze w mieście śluzy rowerowe, ale również nielegalny i niewygodny dwukierunkowy pas ruchu dla rowerów po bruku
W poszukiwaniu dobrych praktyk rowerowych dotarłem do Leszna. Pojechałem tam zobaczyć, jak radzi sobie miasto nie za duże rozmiarami, lecz wielkie kolarską tradycją. Jedno z najmniejszych miast z oficerem rowerowym i takie, w którym budowę infrastruktury rowerowej rozpoczęto już ponad 20 lat temu.
 
Leszno kojarzy się z szybowcami, żużlem i koleją. Wszystkie skojarzenia są poprawne, ale należałoby dorzucić jeszcze czwarte – rower. Południowa Wielkopolska to jeden z najbardziej aktywnych kolarsko regionów Polski. Jeśli zaś chodzi o żużel i kolej, one również mają związek z rowerami. Po pierwsze, Leszno jest kolebką i jednym z głównych ośrodków speedroweru w Polsce. Czym jest speedrower? To wyścigi kolarskie na torze żużlowym albo – patrząc na kwestię z drugiej strony – żużel na rowerach. Obok stadionu Unii, na którym swoje zawody rozgrywa najbardziej utytułowany zespół speedwaya w Polsce, powstał specjalny tor 
speedrowerowy. Mniej złotymi zgłoskami zapisuje się natomiast w historii leszczyńskiego roweru kolej. Co prawda z jednej strony znaczenie miejscowego węzła pozwala leszczynianom na wykorzystywanie pociągu w planowaniu wyjazdów rowerowych w większym stopniu niż w wypadku cyklistów z innych miejscowości, jednak jest też ciemna strona kolei. Wielotorowa trakcja przecina miasto z północy na południe i dzieli je na dwie nierówne części, połączone ze sobą kilkoma oddalonymi od siebie i nie zawsze przystosowanymi do ruchu rowerowego ulicami. Pomiędzy dwiema z nich odległość wynosi aż trzy i pół kilometra! Lekarstwem na problemy ma być budowa zachodniej obwodnicy miasta w ciągu drogi ekspresowej S5 oraz powiązany z nią program rewitalizacji centrum i terenów pokolejowych „Nowe tory – centrum Leszna po kolei”, na który Leszno uzyskało dofinansowanie z funduszy europejskich w wysokości prawie czterech milionów złotych. 
 
Więcej: czytaj w numerze „Rowertouru”


Zdjęcie: Marek Rokita