okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Ochraniacz

Selle Italia, włoska firma produkująca siodełka, wprowadziła do swojej oferty
na 2015 rok genialny w swej prostocie minibłotnik.... »

Do dłubania

Park Tool, najbardziej niebieska firma świata, przygotowała na nowy sezon zestaw haków do montażu i demontażu uszczelek. Został on... »

Geax znika

Geax – marka opon, na których Maja Włoszczowska zdobyła między innymi srebro w Pekinie, znika z rynku i zostaje zastąpiona przez... »
Max Siodełkokomiks
 

poradniki

Odzieżowe abecadło

Laikowi trudno się przedrzeć podczas kupowania ciuchów do włóczęgi rowerowej przez gąszcz informacji o membranach, laminatach,... »

Komin, kaptur, kominiarka

„Najwięcej ciepła ucieka przez głowę” czy „Załóż czapkę” – chyba każdy z nas słyszał w dzieciństwie... »

Wizyta u chirurga naczyniowego

Kiedy miałem 15-25 lat, niektórzy straszyli mnie, że jak nadal będę tyle jeździł rowerem, na starość będę miał zniszczone stawy, a... »

Stylowy dzwonek

Czyż ten dzwonek nie jest uroczy? Holenderski Basil proponuje nam Portland Bell w trzech kolorach: złotym, srebrnym i mosiężnym. Średnica: 55... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski
 

Parse error: syntax error, unexpected $end in /usr/local/apache/www/htdocs/rowertour.pl/panel/bbclone/var/access.php on line 164