okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru 2015 kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

trasymasy.pl

Reklama

strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Dla fanów kolarstwa

Francuska firma, założona przez Josepha Opinela w 1890 roku, specjalizuje się w produkcji składanych noży. Używa do tego różnych... »

Ciśnienie pod kontrolą

Pompując opony wyposażone we wkładki antyprzebiciowe, trudno precyzyjnie określić, czy już osiągnęliśmy odpowiednie ciśnienie. Pomiar... »

Niebieskie świętowanie

Uwierzycie, że system SPD ma już 25 lat? Z tej okazji Shimano pokazało limitowaną, jubileuszową edycję pedałów XTR i butów M200... »

Magnes do pancerzy

Zastanawialiście się kiedyś, w jaki sposób wymienić linki i pancerze w ramach, w których poprowadzono je wewnątrz rur? Ci,... »

Radarowe namierzanie

Garmin zabrał się za lampki rowerowe – i trzeba przyznać, że robi to naprawdę efektownie! Lada moment do sprzedaży trafi model Varia,... »

Z koszyczkiem

W sprzedaży pojawiły się nowe koszyki do montażu na kierownicę MyBasket. Konstrukcją i wielkością produkt przypomina koszyk z supermarketu... »

poradniki

Rowerzysta jak alpinista

Nasi czytelnicy coraz częściej planują wyprawy na dość znaczne – jak na rowerzystów – wysokości. Jak powinni się... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski