okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

trasymasy.pl

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Niepowtarzalne spodenki

Szkocka firma Endura wprowadziła do sprzedaży limitowaną edycję czerwonych spodenek Singletrack Lite, które zostały opracowane z myślą... »

Sakwa incognito

Holenderska firma New Looxs prezentuje najnowszą kolekcję miejskich sakw rowerowych, które do złudzenia przypominają damskie torebki i... »

Od przybytku...

Największym rowerowym wydarzeniem ostatnich miesięcy była kwietniowa prezentacja najnowszej grupy Shimano: XT M8000. Co w niej takiego... »

Światło na bezdroża

Polska firma Mactronic pokazuje unowocześnioną wersję modelu Noise 01 i 02, która nazywa się Voyager. Dzięki wysokiej jakości diodzie... »

Dla najmłodszych

Znana i ceniona marka Bobike zaprezentowała nową kolekcję fotelików dla najmłodszych. Seria One obejmuje dwa foteliki: standardowy (Maxi... »

Legalnie na haku?

W resorcie infrastruktury i rozwoju trwają prace nad nowymi rozporządzeniami, dzięki którym możliwe będzie wydanie trzeciej tablicy... »

poradniki

Wygoda w cenie

Jak grzyby po deszczu powstają nowe biura podróży specjalizujące się w turystyce rowerowej. Korzystając z komercyjnych usług, możemy... »

Nie kupujmy kota w worku

Na co zwrócić uwagę przy wyborze rowerowego biura turystycznego – radzi Krystyna Szczęsny, ekspert od zagadnień związanych z... »

Druga skóra stopy

Przeznaczone do jazdy na rowerze skarpetki to jeden z najczęściej kupowanych elementów kolarskiej garderoby. Czym różnią się od... »

Rowerzysta na prawach pieszego

Dwa krótkie artykuły zamieszczone kilka miesięcy temu w „Rowertourze” [„Dręczy mnie pytanie” nr 10/2014 i 1/2015],... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski