okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

trasymasy.pl

Reklama

strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Sidi turystycznie

Włoska firma znana z produkcji kolarskich butów dla sportowców pokazała model o przeznaczeniu „MTB-Outdoor”. MTB S+D15... »

Lampka służbowa

Firma Serfas w swej ofercie ma naprawdę dużo różnych modeli, ale najbardziej wyróżnia się to z pewnością TSL-Police, czyli... »

Dla (nie)wielkich!

Dzieci (a zwłaszcza chłopcy!) od swoich rowerów oczekują efektownych, szerokich i agresywnych opon do terenowej jazdy. Czy świadomi masy i... »

Ortlieb na plecy

  Wodoodporne plecaki firmy Ortlieb otrzymały nowe wzory! Przypominają kurierskie torby, dodatkowo wyposażono je w komfortową... »

Tłusta pompka

W związku z rosnącą na całym świecie i nieomijającą Polski modą na fatbiki, czyli rowery na monstrualnie szerokich oponach, powstaje coraz... »

Na rozgrzewkę!

Rower to świetny sposób na rozgrzanie się. Kilka ruchów korbą i od razu robi się cieplej! A gdyby tak umieścić rower na... »

poradniki

Liczby motywują!

Cóż to za relacja z wyprawy bez podania dystansu? Jak planować trasę, nie wiedząc, jakie są nasze możliwości? I jak prowadzić zapiski... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski