okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

Reklama

strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Dżinsowe siodełko

Dwie firmy: Brooks England i Levi’s® Commuter™ połączyły swoje siły w niezwykłym projekcie: wspólnie przygotowały... »

Kawowy Ortlieb

Niemiecki producent zaprezentował nową linię produktów: Urban Line to seria dla rowerzystów miejskich, skąpana w dwóch... »

Opona w oponie

Schwalbe i Syntace wspólnie zaprezentowali całkiem ciekawe rozwiązanie udoskonalające system bezdętkowy stosowany w oponach MTB. Genialnym... »

Buty zwalające z nóg

Niektóre firmy po prostu mają w sobie to coś, czym zachwycają, nawet prezentując po raz kolejny ten sam produkt. Ile można się... »

Wózek z misją

Przyczepka rowerowa i wózek Benecykl Kozlik Junior Country to kolejny, w ofercie wrocławskiej firmy Bikeovo, model zaprojektowany z myślą o... »

Bagaż pod sztycą

Tradycyjne sakwy lub plecaki to nie jedyne sposoby na podróżowanie z bagażem. Coraz popularniejsze staje się jeżdżenie w stylu MTB: na... »
Max Siodełkokomiks
 

poradniki

Wyprawa kołem się toczy

Rowery i ich osprzęt ciągle ewoluują. Zmieniają się rozmiary kół, rośnie liczba dostępnych biegów, przybywa zwolenników... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski