okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży
pierwszy rower
skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

centrumrowerowe.pl

znajkraj.pl

trasymasy.pl

sportportal.pl

Reklama

strona główna >> 2 (12)/2009 >> Rama, widelec i kokpit

nowości

Organizer

Bałagan w sakwach? Jeszcze nie widziałem nikogo, kto by nie miał! Pierwszego dnia wszyscy trzymają fason, ale im dłużej w trasie, tym mniejsza... »

Apteczka rowerowa

Podręczna i dobrze wyposażona apteczka na dalekie i bliskie wyprawy to prawdziwy skarb! Medaid 230 jest wykonana z Cordury i może być wygodnie... »

Stojak na rower

Każdy, kto trzyma rower w domu, może ucieszyć się ze stojaka na rower. Niewielka i prosta konstrukcja firmy Radon uchroni ściany przed... »

Para z jonami srebra

Mówi się, że skarpetki pod choinką to koszmar dzieciństwa, ale na pewno nie dotyczy to cyklistów, którym wysokiej jakości... »

Światło do namiotu

Sakwiarze, którzy na wyprawach sypiają pod namiotem, z pewnością docenią wypasioną lampkę do namiotu Quechua BL Dynamo –... »

Pompka rowerowa

Dobra pompka rowerowa to sprawdzony pomysł na prezent, ale BBB Traveller to świetny pomysł! Poza wyjątkowo chwytliwą nazwą, model ten... »

Tytanowe zaciski

Odrobina kosmicznej technologii pasująca nawet do miejskiego roweru? Tytanowe zaciski kół Accent Race Titan dostępne są w kolorach:... »

poradniki

Zestaw pierwszej potrzeby

Parafrazując Kubusia Puchatka: awaria to dziwna rzecz. Nigdy jej nie ma, dopóki się nie wydarzy! Na rowerowych szlakach nie brakuje... »

Poradniki >> rower po kawałku


Rama, widelec i kokpit

Łukasz Wiśniowski
Usystematyzowanie nazewnictwa zwianego z rowerem ułatwi komunikację i rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant

Nie każdy rowerzysta musi być fachowcem w dziedzinie konstrukcji jednośladu, tak samo jak nie każdy użytkownik samochodu musi się znać na mechanice samochodowej. Znajomość własnego pojazdu nigdy jednak nie zaszkodzi, a rower ma – na szczęście – zdecydowanie mniej części niż samochód.

Przedstawiamy listę nazw części składowych roweru oraz ich krótsze lub dłuższe opisy. Ma ona na celu usystematyzowanie nazewnictwa, co powinno ułatwić rozwiązywanie ewentualnych problemów sprzętowych na linii rowerzysta – serwisant. Zastosowaliśmy możliwie oficjalne nazwy rowerowych części, starając się uniknąć naleciałości lokalnych i nazw slangowych. Ze względu na sporą objętość artykułu wydzieliliśmy dwie części. W tym numerze pod lupę weźmiemy ramę, widelec oraz kokpit. Kokpitem nazwaliśmy wszystkie części, z którymi jadący na rowerze człowiek ma bezpośredni kontakt fizyczny. W marcowym numerze „Rowertouru” opiszemy pozostałe elementy, czyli koła, ogumienie, hamulce oraz napęd roweru.
RAMA, czyli kręgosłup roweru. To do niej przykręcone są inne części składowe pojazdu. Najbardziej klasyczną i w dalszym ciągu najpopularniejszą jest konstrukcja złożona z dwóch trójkątów (przedniego i tylnego). Odstępstwa od tej sprawdzonej konstrukcji najczęstsze są w ramach z amortyzacją tylnego koła oraz tzw. ramach damskich, w których konstrukcji priorytetem jest łatwe wsiadanie i zsiadanie z roweru. Ramy takie, szczególnie w rowerach miejskich, z powodzeniem są używane także przez mężczyzn. Do budowy ram rowerowych używa się bardzo szerokiego spektrum materiałów, wśród których najpopularniejsze są: stopy stali, aluminium lub tytanu oraz kompozyty włókien węglowych.

W skład przedniego trójkąta ramy wchodzą:
Rura dolna (główna): rura łącząca główkę ramy z mufą suportu i za jej pośrednictwem z rurą podsiodłową i dolnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura górna: rura łącząca główkę ramy z rurą podsiodłową i górnymi widełkami tylnego trójkąta.
Rura podsiodłowa: rura łącząca górne i dolne widełki tylnego trójkąta. W nią jest wsuwany wspornik siodła, którego średnica musi być dokładnie taka sama jak wewnętrzna średnica rury podsiodłowej.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: Łukasz Wiśniowski