okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru 2014 kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży partnerzy

skomentuj »
n.p.m.
strona główna >> 4/2010 >> Trzy koła zamiast dwóch

nowości

1x11 dla każdego!

Amerykański Sram wprowadza napęd 1x11 do coraz tańszych grup! Tym razem zaprezentował serię X1, która ma łączyć nowoczesną... »

Dla pań na lato

Damskie szorty Endura Singletrack Lite zostały stworzone z myślą o enduro, ale sprawdzą się świetnie także w mniej ekstremalnych dyscyplinach... »

Siggi od Sigmy

Oto Siggi – niewielka i bardzo elegancka lampka wykorzystująca diodę LED o mocy 0.5 V. Dzięki wbudowanemu, ładowanemu przez USB... »

Amortyzator na opak

Rock Shox RS-1 – amortyzator, od którego 25 lat temu wszystko się zaczęło, znów trafia na sklepowe półki. Oczywiście... »

Rower z Ikei?

Do naszej redakcji zawitali niecodzienni goście: dwóch rowerzystów z drewnianymi rowerami, które wprowadzają na polski rynek.... »
Max Siodełkokomiks
 

poradniki

SPD-y do czyszczenia

Wielu rowerzystów docenia efektywność jazdy w pedałach zatrzaskowych, potocznie nazywanych SPD-ami, co oczywiście nie zmienia faktu, że i... »

Wizyta u diabetologa

Czy wysiłek fizyczny jest wskazany dla cukrzyków?
– Wojciech Oczko, ojciec polskiej balneologii (dziedzina medycyny... »

Styl życia >> Wojciech Marcinkowski


Trzy koła zamiast dwóch

Z Wojciechem Marcinkowskim, konstruktorem trójkołowców, rozmawia Jakub Terakowski
Rower trójkołowy dla ludzi w każdym wiekuWięcej: czytaj w numerze „Rowertour”

Wybierają je ludzie z problemami ruchowymi, w podeszłym wieku. Czasem cykliści stacjonarni, którzy w naturze na dwóch kołach nie czują się pewnie. Są i tacy, którzy mimo prób na tradycyjnym jednośladzie nie nauczyli się jeździć.

Chciałbym porozmawiać z Panem o rowerach trójkołowych.

– Niestety, mało kto teraz interesuje się nimi. Nie bolidami na trzech kołach lub tego typu pojazdami poziomymi, bo te mają licznych fanów, lecz zwyczajnymi trójkołowcami dla dorosłych. Media promują zdrowy tryb życia, lecz aby nadążyć za modą, trzeba być aktywnym, sprawnym i młodym. Kogo teraz obchodzą rowery dla emerytów i rencistów? Kogo zainteresuje rower, skonstruowany z myślą o tych, którzy... nawet dobrze jeździć na rowerze nie potrafią?

A może jednak?

– W latach 60. ubiegłego wieku rowery trójkołowe produkował bydgoski Romet. Wtedy, w niedużych ilościach, schodziły tam z taśmy seryjne trycykle tak solidne, że pojedyncze egzemplarze widuję do dzisiaj. Ale teraz popyt na nie jest tak niewielki, że składane są tylko na indywidualne zamówienie klienta.

Ile takich rowerów jest obecnie sprzedawanych w Polsce?

– Nie więcej niż dwa tysiące sztuk rocznie.

Jaka jest ich cena?

– Najtańsze kosztują 1500 złotych.

I kto je kupuje najczęściej?

– Ponad połowa nabywców to osoby starsze, które mają problemy z utrzymaniem równowagi. Niekiedy są to użytkownicy rowerów stacjonarnych, którzy latem mają ochotę odetchnąć świeżym powietrzem, lecz wybierają trzy koła, bo na dwóch czują się zbyt niepewnie. Ostatnio coraz częściej rowery trójkołowe kupują dorosłe dzieci dla swoich leciwych rodziców, chcąc zapewnić im równocześnie ruch i bezpieczeństwo. Ponadto spora grupa użytkowników rowerów trójkołowych to osoby niepełnosprawne, przede wszystkim dzieci upośledzone umysłowo lub fizycznie. Maluchy z zespołem Downa, porażeniem mózgowym, zanikiem mięśni, którym lekarze zalecają jazdę na rowerze. Dla wielu z nich opanowanie umiejętności poruszania się na jednośladzie może okazać się zbyt trudne, więc trójkołowiec bywa niezastąpiony – niski, na niewielkich kołach, koniecznie z koszyczkami i przeciwwagą na pedałach.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: www.rowertolek.pl
 

Parse error: syntax error, unexpected $end in /usr/local/apache/www/htdocs/rowertour.pl/panel/bbclone/var/access.php on line 164