okładka
okładka
strona główna w numerze nagroda Rowertouru 2014 kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży partnerzy

skomentuj »
n.p.m.
strona główna >> 4/2010 >> Trzy koła zamiast dwóch

nowości

Burito dla roweru

Pedros – amerykański producent narzędzi, smarów i środków czystości dla rowerów zaprezentował zestaw narzędzi... »

Napęd po polsku

Grzegorz Zieliński – siedmiokrotny mistrz Polski w downhillu – wykorzystał swoje doświadczenia i opracował zupełnie nowy system... »

Światło za półdarmo

Czy tylna lampka może kosztować niespełna 13 złotych i sprawić, że rowerzysta będzie z niej zadowolony? Author Spark udowadnia, że tak! Ta... »

Kolorowy zawrót głowy

Zabawię się w szafiarkę i zaprezentuję koszulkę Pearl Izumi – amerykańskiej marki o japońskim pochodzeniu. Warto rzucić okiem na ich... »

Dzwonek z ptakiem

Jeszcze jedna mała rzecz, która z pewnością ucieszy: co powiecie na dzwonek LIIX What Bird WHITE? Dystrybutor zapewnia, że powłoka... »

Tłusty amor

Amortyzator topowego producenta przygotowany z myślą o totalnej niszy? A może to tylko u nas fatbike jest znany jedynie ze śmiesznych... »
Max Siodełkokomiks
 

poradniki

Zamiast parasola

Mało który rowerzysta celowo jeździ rowerem podczas deszczu. Niewielu też taką jazdę lubi. Deszcz jednak czasem pada, a pedałować... »

Wizyta u kardiologa

Czy jazda rowerem jest zawsze bezpieczna dla serca? – Racjonalnie uprawiany wysiłek jest korzystny dla układu krążenia, jak... »

Styl życia >> Wojciech Marcinkowski


Trzy koła zamiast dwóch

Z Wojciechem Marcinkowskim, konstruktorem trójkołowców, rozmawia Jakub Terakowski
Rower trójkołowy dla ludzi w każdym wiekuWięcej: czytaj w numerze „Rowertour”

Wybierają je ludzie z problemami ruchowymi, w podeszłym wieku. Czasem cykliści stacjonarni, którzy w naturze na dwóch kołach nie czują się pewnie. Są i tacy, którzy mimo prób na tradycyjnym jednośladzie nie nauczyli się jeździć.

Chciałbym porozmawiać z Panem o rowerach trójkołowych.

– Niestety, mało kto teraz interesuje się nimi. Nie bolidami na trzech kołach lub tego typu pojazdami poziomymi, bo te mają licznych fanów, lecz zwyczajnymi trójkołowcami dla dorosłych. Media promują zdrowy tryb życia, lecz aby nadążyć za modą, trzeba być aktywnym, sprawnym i młodym. Kogo teraz obchodzą rowery dla emerytów i rencistów? Kogo zainteresuje rower, skonstruowany z myślą o tych, którzy... nawet dobrze jeździć na rowerze nie potrafią?

A może jednak?

– W latach 60. ubiegłego wieku rowery trójkołowe produkował bydgoski Romet. Wtedy, w niedużych ilościach, schodziły tam z taśmy seryjne trycykle tak solidne, że pojedyncze egzemplarze widuję do dzisiaj. Ale teraz popyt na nie jest tak niewielki, że składane są tylko na indywidualne zamówienie klienta.

Ile takich rowerów jest obecnie sprzedawanych w Polsce?

– Nie więcej niż dwa tysiące sztuk rocznie.

Jaka jest ich cena?

– Najtańsze kosztują 1500 złotych.

I kto je kupuje najczęściej?

– Ponad połowa nabywców to osoby starsze, które mają problemy z utrzymaniem równowagi. Niekiedy są to użytkownicy rowerów stacjonarnych, którzy latem mają ochotę odetchnąć świeżym powietrzem, lecz wybierają trzy koła, bo na dwóch czują się zbyt niepewnie. Ostatnio coraz częściej rowery trójkołowe kupują dorosłe dzieci dla swoich leciwych rodziców, chcąc zapewnić im równocześnie ruch i bezpieczeństwo. Ponadto spora grupa użytkowników rowerów trójkołowych to osoby niepełnosprawne, przede wszystkim dzieci upośledzone umysłowo lub fizycznie. Maluchy z zespołem Downa, porażeniem mózgowym, zanikiem mięśni, którym lekarze zalecają jazdę na rowerze. Dla wielu z nich opanowanie umiejętności poruszania się na jednośladzie może okazać się zbyt trudne, więc trójkołowiec bywa niezastąpiony – niski, na niewielkich kołach, koniecznie z koszyczkami i przeciwwagą na pedałach.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: www.rowertolek.pl