okładka
okładka
strona główna w numerze kluby rowerowe kalendarium forum razem na rower galeria czytelników w następnym numerze archiwum o nas redakcja reklama prenumerata sieć sprzedaży

skomentuj »
n.p.m.
partnerzy

Travelzone.pl
Last Minute

Reklama

pierwszy rower
strona główna >> 4/2010 >> Trzy koła zamiast dwóch

nowości

Ochraniacz

Selle Italia, włoska firma produkująca siodełka, wprowadziła do swojej oferty
na 2015 rok genialny w swej prostocie minibłotnik.... »

Do dłubania

Park Tool, najbardziej niebieska firma świata, przygotowała na nowy sezon zestaw haków do montażu i demontażu uszczelek. Został on... »

Geax znika

Geax – marka opon, na których Maja Włoszczowska zdobyła między innymi srebro w Pekinie, znika z rynku i zostaje zastąpiona przez... »
Max Siodełkokomiks
 

poradniki

Odzieżowe abecadło

Laikowi trudno się przedrzeć podczas kupowania ciuchów do włóczęgi rowerowej przez gąszcz informacji o membranach, laminatach,... »

Komin, kaptur, kominiarka

„Najwięcej ciepła ucieka przez głowę” czy „Załóż czapkę” – chyba każdy z nas słyszał w dzieciństwie... »

Wizyta u chirurga naczyniowego

Kiedy miałem 15-25 lat, niektórzy straszyli mnie, że jak nadal będę tyle jeździł rowerem, na starość będę miał zniszczone stawy, a... »

Stylowy dzwonek

Czyż ten dzwonek nie jest uroczy? Holenderski Basil proponuje nam Portland Bell w trzech kolorach: złotym, srebrnym i mosiężnym. Średnica: 55... »

Styl życia >> Wojciech Marcinkowski


Trzy koła zamiast dwóch

Z Wojciechem Marcinkowskim, konstruktorem trójkołowców, rozmawia Jakub Terakowski
Rower trójkołowy dla ludzi w każdym wiekuWięcej: czytaj w numerze „Rowertour”

Wybierają je ludzie z problemami ruchowymi, w podeszłym wieku. Czasem cykliści stacjonarni, którzy w naturze na dwóch kołach nie czują się pewnie. Są i tacy, którzy mimo prób na tradycyjnym jednośladzie nie nauczyli się jeździć.

Chciałbym porozmawiać z Panem o rowerach trójkołowych.

– Niestety, mało kto teraz interesuje się nimi. Nie bolidami na trzech kołach lub tego typu pojazdami poziomymi, bo te mają licznych fanów, lecz zwyczajnymi trójkołowcami dla dorosłych. Media promują zdrowy tryb życia, lecz aby nadążyć za modą, trzeba być aktywnym, sprawnym i młodym. Kogo teraz obchodzą rowery dla emerytów i rencistów? Kogo zainteresuje rower, skonstruowany z myślą o tych, którzy... nawet dobrze jeździć na rowerze nie potrafią?

A może jednak?

– W latach 60. ubiegłego wieku rowery trójkołowe produkował bydgoski Romet. Wtedy, w niedużych ilościach, schodziły tam z taśmy seryjne trycykle tak solidne, że pojedyncze egzemplarze widuję do dzisiaj. Ale teraz popyt na nie jest tak niewielki, że składane są tylko na indywidualne zamówienie klienta.

Ile takich rowerów jest obecnie sprzedawanych w Polsce?

– Nie więcej niż dwa tysiące sztuk rocznie.

Jaka jest ich cena?

– Najtańsze kosztują 1500 złotych.

I kto je kupuje najczęściej?

– Ponad połowa nabywców to osoby starsze, które mają problemy z utrzymaniem równowagi. Niekiedy są to użytkownicy rowerów stacjonarnych, którzy latem mają ochotę odetchnąć świeżym powietrzem, lecz wybierają trzy koła, bo na dwóch czują się zbyt niepewnie. Ostatnio coraz częściej rowery trójkołowe kupują dorosłe dzieci dla swoich leciwych rodziców, chcąc zapewnić im równocześnie ruch i bezpieczeństwo. Ponadto spora grupa użytkowników rowerów trójkołowych to osoby niepełnosprawne, przede wszystkim dzieci upośledzone umysłowo lub fizycznie. Maluchy z zespołem Downa, porażeniem mózgowym, zanikiem mięśni, którym lekarze zalecają jazdę na rowerze. Dla wielu z nich opanowanie umiejętności poruszania się na jednośladzie może okazać się zbyt trudne, więc trójkołowiec bywa niezastąpiony – niski, na niewielkich kołach, koniecznie z koszyczkami i przeciwwagą na pedałach.

Więcej: czytaj w numerze „Rowertour”



Zdjęcie: www.rowertolek.pl